Total de visualitzacions de pàgina:

dimecres, 9 de novembre del 2011

Ens oposem a l’ampliació del port esportiu de L’Ampolla

L'ampliació del port esportiu és innecessària i NoCiUa.

















L’Ajuntament de L’Ampolla encapçalat per l’alcalde, el senyor Francesc Arasa (CiU), va decidir el 24 de setembre del 2001 tornar a endegar el projecte d’ampliació del port esportiu (amb els vots favorables de CiU i el PP; és a dir, un tripartit), tot i l’oposició ferma dels veïns.

L’Associació de veïns de L’Ampolla amb el suport de veïns, residents i estiuejants ja van recollir 4.000 signatures en contra de l’anterior projecte, que va ser denunciat. Se’n van presentar al·legacions al govern de la Generalitat de llavors i a totes les institucions que podien tenir competències en l’assumpte. El govern català format aleshores per PSC, ER i ICV el va aturar.  

Ara l’Associació s’ha hagut de tornar a mobilitzar contra aquest desgavell mediambiental i social, i en poc temps ha aconseguit recollir més de 500 al·legacions individuals signades. Cal dir que només ha disposat d’un més (l’octubre) per fer-ho perquè el termini d’al·legacions acabava avui, 9 de novembre. Un pèl curt, oi?

Els motius pels quals en hi oposem i presentem les al·legacions són els següents:

1. La possible ampliació sud del port esportiu de l’Ampolla que considera aquest pla farà desaparèixer per a sempre les platges de l’Arquitecte, la dels Pinets, afectant també a la de la fàbrica. Les platges integrades dins del nostre poble són un bé que hem de conservar perquè són patrimoni nostre i també de les futures generacions. Les nostres platges històriques sempre seran més naturals i sostenibles que una platja artificial com la que es proposa de fer en aquest pla especial, perpendicular al mar, i de la qual no es justifica la seva estabilitat.
2. La regeneració de les platges de l’Arquitecte i dels Pinets (després d’anys de deixadesa, però sempre amb usuaris), per les obres del Passeig Marítim fetes pel Ministeri de Medi Ambient (el 2007), amb diners públics, fa més evident que mai la necessitat de mantenir-les i tenir-ne cura. L’obra a executar en aquest pla anul·la i malmet la millora feta per l’obra anterior.
3. Un dels majors atractius de l’Ampolla és la integració del nucli urbà amb la mar. Aquest pla especial allunya el poble de la mar per una construcció agressiva i injustificada. Va en perjudici de la imatge del poble.
4. El sacrifici d’unes platges i també la destrucció de la seva façana marítima perjudiquen directament i seriosament els interessos de la gran majoria de les persones que tenen propietats a la zona i que estan en situació d’indefensió al ser propietaris de segones residències i no estar representades a l’Ajuntament de l’Ampolla. No s’ha tingut en compte que l’execució d’aquest pla afectarà directament a comunitats senceres de propietaris com les de “La Torre”, “Neptú”, “La Gavina”, “Sol y Mar”, “La Gavina”, “Vora mar”, “Els Pinets”, etc. i d’altres veïns directament afectats per aquest pla.
5. Aquesta ampliació del port no respon ni a interessos socials ni als interessos de les persones que viuen o que estiuegen a l’Ampolla. Només cal viure a l’Ampolla per veure que no hi ha saturació del port. No es justifica en cap lloc la necessitat d’ampliar el port. No se segueixen criteris de sostenibilitat.
6. Aquest pla especial proposa l’ampliació per a uns 270 amarres, però per a aconseguir-los cimenta el mar de formigó per posar-hi a sobre locals d’activitats, aparcaments, zones d’ús industrial, etc. Això és un clar atemptat contra el medi que no és justifica enlloc. No es respecta la franja litoral, en una zona tan fràgil com el Delta.
7. Actualment, el port de l’Ampolla disposa de 470 amarres, els quals no estan ocupats en la seva totalitat.  En els moments de crisi financera que està travessant el nostre país i en plena retallada de l’estat del benestar, gastar 15 milions d'euros en el nou pla especial del port de l’Ampolla no respon a cap criteri econòmic racional.
Aquest pla és insostenible en la seva memòria econòmica, ja que no es te en compte la seva necessitat, la recuperació de costos (amortització), ni la seva futura gestió. L'Ampolla, envoltada de ports esportius i amarres buits, tant al nord, com al sud del municipi (només a Sant Carles de la Ràpita més d'un miler), disposa d'amarres  suficients per atendre la present i futura demanda nàutica.
En primer pla, les platges situades al costat de l'actual port, que serien desrtruides per l'ampliació projectada per l'actual consistori. Posteriorment a la foto, l'any 2007, el Ministeri de Mediambient va dur a terme la construcció del passeig de fusta fins a Devimar i  la regeneració d'aquestes platges.

























Finalment, i després de fer esment del seguit de motius que justifiquen les al·legacions presentades a l’Ajuntament per l’Associació de veïns de L’Ampolla, vull afegir-hi algunes consideracions personals.

Com és possible que en un moment de crisi, en el qual propietaris de vaixells se’ls venen i hi ha més places o amarres que queden buits, un ajuntament s’encaparri a ampliar un port esportiu en una zona on ja n’hi ha de sobres i destruint platges? Com pot ser que aquest mateix ajuntament no faci cas de les demandes dels vilatans i residents que s'hi oposen, ni dels propietaris afectats?

Al llarg dels darrers anys, l’Ajuntament de L’Ampolla ha considerat necessari i d’interès pel desenvolupament de la vila l’edificació de blocs d’apartaments des del davant ben bé de la platja de l’Arquitecte fins a Devimar i força més enllà. Un espai on abans només hi havia casetes baixes, no gaires. Òbviament, també a d’altres zones del municipi com a Cap Roig (l’hotel, sense comentaris..).

Ara, quan vilatans i forasters −n’hi ha de residents− han adquirit aquests apartaments a preus de ‘primera línia de mar’, havent de suportar per cert −davant la indiferència de l’Ajuntament− els sorolls causats a l’estiu per motos o cotxes d’adolescents fent el tarambana, se’ls estafa alterant el medi i el paisatge per construir-hi al davant un port esportiu innecessari.

L’Ajuntament té la seva raó de ser fonamental en vetllar pels interessos dels seus vilatans, residents i estiuejants, en el cas d’una població turística com aquesta. No s’entén doncs que esmerci diners i esforços en perjudicar-los.

Com pensa finançar l’Ajuntament de L’Ampolla aquest projecte-desgavell? Com i en quant temps té previst d’amortitzar-lo? Quan temps vol tenir els veïns, residents i estiuejants suportant les obres, el soroll i la pols? Com els pensa compensar per les pèrdues que tot això els representarà? O potser aspira a formar part d’aquest grup d’Ajuntaments selecte que no poden fer front a les seves responsabilitats perquè s’han endeutat fins al coll?

A més, és ben sabut que aquestes obres i infraestructures pagades amb diners públics es pressuposten en una quantitat ‘moderada’ i sovint acaben costant més del doble. Si a sobre l’Ajuntament s’endeuta massa, caldrà afegir-hi els interessos...  

Alerta, doncs.


Xavaller

4 comentaris:

  1. És una pena que vulguin convertir aquest petit poblet del delta de l'Ebre en un parquing d'embarcacions. Si gairebé no té platges i a sobre n'hi volen treure una d'elles. Es nota que els polítics no tenen seny, doncs,... a qui volen beneficiar? Jo no ho entenc.
    Espero que no ho arribin a fer. Jo vinc de tant en tant a la platjeta de l'arquitecte, però si fan aquest aparcament ja no hi tornaré.
    Fins un altre.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La meva família hi té un apartament gairebé al davant d'on volen fer el maleït port esportiu. Per tant ens afecta directament. Tampoc crec que sigui bo per L'Ampolla. Si un dia, superada aquesta crisi, torna a créixer la demanda d'embarcacioms (ara més d'un se les ven) i d'amarres, sempre es pot fer un port sec o un hangar. De platges a L'Ampola no en sobren. I és més democràtic que de la platja en faci ús una majoria que no pas quatre propietaris de vaixells. Confio que els problemes de finançament i la sensatesa aturin una obra tan innecessària.

      Elimina
  2. L'Ampolla només es pot millorar en aquest moment. El front maritim ja el van destrossar fa 30 anys i ja no es pot fer res. Perquè no vas protestar quan van tirar a terra les últimes cases de pescadors al costat de la pastisseria Bahia o a la cantonada on ara hi ha Caixa Tarragona? Jo estic a favor del nou port perquè realment fa falta. No sé com pots dir que sobren amarres al port actual. Perquè no intentes llogar o comprar un? Que no hi hagi una barca no vol dir que estigue lliure.
    A la platja de l'Arquitecte hi ha 4 persones en ple Agost, l'aigua es molt bruta.
    El mal ja està fet com be dius: el front marítim es un desatre. Un port no farà cap mal i crec que pot ser una millora.
    El que hauriem d'haver lluitat es contra l'hotel Cap Roig o els edificis SB...

    ResponElimina
    Respostes
    1. En primer lloc, gràcies pel teu comentari, encara que no estiguem d'acord. En segon, a l'article ja he expresat abastament el que en penso. M'inclino pel port sec o l'hangar quan faci realment falta.
      D'altra banda, el juliol i l'agost la platja de l'Arqutecte és força utilitzada per la gent que ocupa els apartamments i estiueja en aquella banda del poble. La meva família i jo entre ells. També hi ha nadius del poble (no diré noms) que m'han fet saber que tenen places al port actual que no estan llogades.
      Pel que fa al Cap Roig, no me'n par-lis. Vaig participar a les accions que es van fer, inclosa la que va rebre el suport de Green Peace, però no vàrem tenir èxit. Potser no vam fer-ho prou bé. Sóc un caminador enamorat del camí de ronda que hi mena..

      Elimina